Hvad gør Soft & Still yoga klasserne?

Hvad gør Soft & Still yoga klasserne?


Soft & Still er yoga I den mere rolige kategori.

Klasserne indeholder yoga fra bl.a  Yin, Restorativ og yoga Nidra ( som er yogiens søvn) og åndedrætsøvelser. Klasserne varierer efter tema men altid med et udgangspunkt i at hjælpe kroppen til at bringe sig selv i balance. At arbejde med at afspænde/strække bindevæv, muskler, sener mm. At drage omsorg for fysisk og mental sundhed.

Vi modtager i dag rigtig store mængder at stimuli, information, indtryk, som vi skal bearbejde. Langt større mængder end vi gjorde for år siden. De fleste har en travl hverdag og tiden til egen omsorg skal man ofte kikke langt efter. Vores system kommer på overarbejde.

Kroppen er heldigvis så fantastisk indrettet, at den sender signaler til os, når det er tid til en pause, når vi er overbelastet i vores system, når vi er 'fyldt'. Ofte overhører vi når kroppen taler til os og fortsætter med vores 'to do',  og nogen gange ved vi faktisk ikke selv, at vi  har brug for ro. Vores opfattelse af kroppens normal tilstand flytter sig, men kroppen taler altid til os. Fortæller os når noget ikke er som det skal være. Det kan bare nogen gange være svært for os at 'høre' de signaler.

Der kan være mange måder kroppen taler til os på og individuelt fra person til person og det handler om at lære sin krops signaler at kende.

Her er lidt eksempler på hvad det kan være: ( og de findes jo i flere grader og husk altid at tjekke med en fagperson)

-Søvnforstyrrelse/ dårligt søvnmønster
-Mave/fordøjelses problemer. Ondt i maven af uforklarlige årsager.
-Træthed
-For højt blodtryk
-Hovedpine
-Nakkespændinger/spændinger andre steder i kroppen.
-Koncentrationsbesvær
- Tics
-Nervøsitet
-Angst
-Depression
-Humørsvingninger
-Manglende appetit
- Vejrtrækning/åndedræt. fx. små hektiske vejrtrækninger i øverste del af brystkassen
osv.


Soft&Still klasserne understøtter at bringe kroppen tilbage til sin naturlige balance. Vi arbejder fysisk med dybe lange stræk til at løsne op for kroppen og stimulerer nervesystemet til at bringe indre ro.
Du behøver ikke have nogle af de ovenstående kropssignaler for at få nytte af Soft&Still klasserne. Soft&Still er gavnlig hvis du vil give dig selv en lækker omsorgsfuld pause og forebygge din fysiske og mentale sundhed eller hvis du ønsker at arbejde dig til større smidighed som supplement til de mere fysiske krævende yoga former som fx. Vinyasa flow.

Det er så vigtigt at tage sig tid til pauserne, at lade kroppen finde ro. Det forebygger bl.a stress, opbygger energi, ro, balance mm. og så siger mange.... ' Man sover såååå godt efter Soft&Still':)

Sådan her fortæller Heidi:
Var for første gang til soft&still yoga igår og det er bestemt ikke sidste gang. Jeg har i flere år haft søvnproblemer og en krop, som er meget igang. Jeg kom i denne yoga helt ned i gear og har sovet som en sten i nat. Kan kun anbefales, tak for det søde B.

Vi har brug for ro. Vi har brug for pauser, for at blive en god udgave af os selv.

Kh Bethina